Westfries Genootschap » Publicaties » Weblog Binnendijks » 2009 » 2 maart
Ja, hoe promoten we ons genootschap? Hoe brengen we onze activiteiten onder de aandacht van een breed
publiek? Hoe dragen we de kennis over de cultuur en de historie van West-Friesland uit? Regelmatig
ontmoet ik mensen die niets weten van het Westfries Genootschap (het is bijna niet voor te stellen,
maar het is de realiteit). Toch is men over het algemeen wel geïnteresseerd in de eigen identiteit
van deze streek.
Ik liep deze week te denken over deze vragen. Aanleiding was onze aanwezigheid op het Holland Flowers
Festival in Zwaagdijk-Oost. Samen met de vrijwilligers van meelmolen De Hoop uit Wervershoof bemanden
we daar een stand. Wij vertegenwoordigden samen West-Friesland. Naast ons stonden respectievelijk Hoorn
(Stoomtram, Westfries Museum en Museum van de Twintigste Eeuw) en Enkhuizen (Zuiderzeemuseum).
Promoten van het genootschap.
Harold Bos en ikzelf bij onze stand op
het Holland Flowers Festival.
Zeker wanneer er vrijwilligers in kostuum bij onze stand stonden, trokken we de aandacht van veel mensen.
Ik denk dat we West-Friesland en het genootschap deze dagen goed gepromoot hebben.
Maar wat kun je nog meer doen? Zoveel mogelijk ruchtbaarheid geven aan je activiteiten in de media. Daar
doen we ons best voor (zie berichten in de krant over het 85-jarig bestaan en de lezingen van 8 en 15
maart). Activiteiten en producten ontwikkelen voor verschillende doelgroepen: voor jeugd en voor
volwassenen bijvoorbeeld. De nieuwe verjaardagskalender is een voorbeeld van zo’n product, maar ook de
nieuwe ansichtkaarten. Het Westfrieslandspel is natuurlijk het ultieme voorbeeld, geschikt voor vrijwel
alle leeftijden. Het organiseren van kortdurende activiteiten, ook voor niet-leden: een lezing op een
middag, een korte cursus over West-Friesland.
Klaas Bant en Willy Koetsier bemensen op donderdag-
middag de stand op het Holland Flowers Festival.
Een goed toegankelijke en aantrekkelijke website. Daar wordt momenteel hard aan gewerkt. Door middel van
je site bereik je (deels) weer een totaal andere groep mensen. Ja, en dan natuurlijk gewoon vertellen!
Praten over West-Friesland, over onze vereniging, over de kennis die aanwezig is. Enthousiaste verhalen
laten horen en voorbeelden laten zien. Misschien is dat nog wel de beste manier. Want persoonlijk
contact werkt in veel gevallen heel goed.
Vooruit. Dan nog maar twee verhaaltjes. Het eerste hoorde ik van een vrijwilligster die jaren geleden
ook bij onze stand stond, in de tijd dat er nog sprake was van de Flora. ‘We waren in kostuum, natuurlijk
met kap en dek op. We stonden tegenover een meneer die wijn promootte en verkocht. Aan het eind van de
dag kwam hij naar ons toe en zei: "Willen de dames met de helm ook een glaasje proeven?"’
Het tweede gebeurde woensdag tijdens het Holland Flowers Festival. Harold Bos en ik wandelden enige tijd
door de hal met bloemen. Het thema van dit jaar was ‘voorjaarsmelodie’ en uiteraard stonden er veel
muzikale zaken tussen de bloemen. Dat werd zeker ook met ons geassocieerd, want meerdere keren werden
we aangesproken met de vraag: ‘Wanneer gaan jullie dansen?’ Gedanst hebben we niet die dag, maar wel veel
gepraat met West-Friezen en buitenpoorters. En daar zit ook muziek in!
Ina Broekhuizen-Slot
Klik hier voor meer Westfriese woorden en uitdrukkingen.