Bibliotheek » West-Friesland toen en nu » Deel 14. Van vaarpolder naar rijpolder » pagina 52-55
Van de vele overhalen of overtomen, die vroeger in gebruik waren in West-Friesland, is weinig overgebleven. We moeten het doen met oude afbeeldingen of met plaatsaanduidingen, die er aan herinneren dat op die plek ooit vaartuigen werden overgezet. Alle oude overhalen zijn verdwenen, op één na. Dat is Het Radje aan de Westerbuurt in Venhuizen. Deze dateert oorspronkelijk uit de 18de eeuw, is geheel gerestaureerd en staat op de monumentenlijst.
Het grondgebied van de polder Drieban komt vrijwel overeen met het grondgebied van de vroegere bannen Venhuizen, Hem en Wijdenes. Evenals elders in West-Friesland werd hier gebruik gemaakt van overhalen of overtomen om vaartuigen over wegen en dijken te trekken.
Al in een akte uit 1540 werd gesproken over een overtoom in
Wijdenes. In deze oude akte legden de besturen van de stede
Hem en Venhuizen en de stede Wijdenes en Oosterleek
afspraken vast over het onderhoud van deze overhaal. En er
waren in dit gebied meer overhalen. Op 19de-eeuwse kaarten
staan er al drie in de Drieban.
De meest noordelijke overtoom was op de Wijzend, een oude kade tussen Grootebroek en Venhuizen. Deze overhaal raakte
kennelijk later in het ongerede, want in 1912 besloten de
hoofdingelanden van de Banne Venhuizen een nieuwe
overhaal te maken op de Wijzend, om zo vanuit de
Houterpolder naar Het Grootslag te kunnen varen. In 1931 werd deze overhaal voorzien van een elektromotor. Op de
Wijzend ligt nu de provinciale weg N506 en het overtoompje
op deze historische kade is verdwenen.
Ook aan de oostkant van het dorp Hem lag vroeger een
overhaal en op oude kaarten is nog een derde overhaal te
zien: Het Radje aan de Westerbuurt in Venhuizen en die
bestaat nog steeds. Deze overhaal dateert uit de 18de eeuw.
Oorspronkelijk heeft de overhaal tweehonderd meter meer naar het oosten gestaan maar omstreeks 1960 verhuisde hij
naar zijn huidige plek.
De historische overtomen zijn op één na verdwenen.
Daarnaast is in Broekerhaven de elektrische scheepslift uit
1923 behouden gebleven. In de huidige tijd is het de
recreatiebehoefte die voor nieuwe overhalen zorgt. Dan
hebben we het niet over kano-oversteekplaatsen, maar echte
overzetplaatsen voor vaartuigen. Voorbeelden van deze
moderne overhalen zijn te vinden in Broek op Langedijk en
De Goorn.
Zo beschikt de nieuwbouwwijk Mayersloot-West in Broek op Langedijk al enige jaren over een overhaal, die twee
verschillende waterhoogten overbrugt waardoor de
bewoners van de wijk hun vaargebied kunnen uitbreiden.
Het handmatig lieren van de boten bleek nogal zwaar te
zijn, daarom is besloten in 2010 over te gaan op een lier met
elektromotoraandrijving.
Ook de bewoners van de nieuwe waterrijke wijk De
Burghtlanden in De Goorn kunnen sinds mei 2008 van een
moderne overhaal gebruik maken. Het waterpeil in hun
uitbreidingsplan ligt lager dan dat van de nabij gelegen
grote vaarroute door Koggeland. De overhaal maakt het
mogelijk hun boten over te zetten naar die vaarroute.
Met deze overhaal trok men de vaartuigen over de
Westerbuurt. Hier is goed te zien hoe dat werkte. Met behulp
van een windas en een kabel werd de schuit op houten rollen
over de weg ‘gehaald’. Degene die een schuitje wilde
overzetten, moest zelf de windassen bedienen.
De Banne Venhuizen, de eigenaar van Het Radje, werd in 1949 opgeheven en ging op in de polder Drieban. Het Radje ging
daarmee ook over naar de Drieban, samen met de
bijbehorende attributen, waaronder een kruiwagen, een
staalkabel, drie rollen en een waarschuwingsbord voor het
verkeer met een rode vlag. De naburige polder Het Grootslag
zou een vierde gedeelte gaan bijdragen in de
exploitatiekosten.
De polder Drieban onderging in de jaren zestig van de vorige
eeuw een ruilverkaveling en het gebied veranderde van
vaarpolder in een rijpolder. Sindsdien is Het Radje buiten
gebruik en staat hier nog slechts mooi te zijn als een
herinnering aan een voorbij verleden.
Klik hier voor meer Westfriese woorden en uitdrukkingen.