Westfries Genootschap
Archivering
Westfries Genootschap Archivering Bouwhistorie Creatief Westfries Geschiedschrijving Kap en Dek Landelijk Schoon Monumentale Kerken

Projector Reiscommissie Textieloverleg Vrienden Westfries Museum Westfriese Families Westfriese Molens

Facebook

Archivering » Boeken » Gedenkboek Hoogkarspel 1940-1945 » Pagina 10

10. De gevolgen van de luchtoorlog te Hoogkarspel

Overzicht, samengesteld door W.T. HELLINGA,
hoofd luchtbeschermingsdienst

12 Mei 1941
Engels vliegtuig, 2-motorige bommenwerper "Hampden", neergestort op een weiland aan de Streekweg, tegenover P. Koster, en volkomen uitgebrand. Er waren 4 inzittenden; één lag dood naast het vliegtuig, één was er uit gesprongen, doch met de parachute aan de staart van het toestel blijven haken en omgekomen; de beide anderen zijn eveneens er uit gesprongen en behouden geland. Eén van dezen had echter een enkel gebroken en is door de E.H.-afdeling van de luchtbeschermingsdienst onder leiding van Dr. Wytema behandeld. De 2 overlevenden zijn in krijgsgevangenschap gegaan; de beide lijken zijn na kisting door de Duitse weermacht medegenomen. De overblijfselen van het vliegtuig werden aanvankelijk door de Duitse weermacht bewaakt en later weggevoerd.

13 Juni 1941
Engels vliegtuig, vermoedelijk 2-motorige bommenwerper, brandend neergestort te Zwaagdijk, juist over de grens van Wervershoof. Vier doden, ter plaatse Gebleven in het wrak van het toestel dat geheel in de grond was geslagen. Schade aan enkele percelen.

19 Juni 1941
Bij een luchtgevecht wordt een 2-motorige Engelse bommenwerper "Wellington" neergeschoten. De machine komt brandend neer in 6 stukken, op en nabij de Streekweg, oosteinde, bij de Grens van Lutjebroek. Eén der piloten werd dood onder de cockpit gevonden, een andere inzittende werd verkoold uit de ijzermassa gehaald. De overblijfselen zijn begraven op de R.K. begraafplaats te Lutjebroek. Het totaal aantal inzittenden is niet bekend. De bemanning bestond uit Polen; één van hen heeft enige tijd ten gemeentehuize gewacht tot hij door de Duitsers zou worden opgehaald. Zijn naam was S. Lewek, wonende te Deblin. De heer Spanjaart, 1e ambtenaar ter secretarie, maakte van hem een foto, van welke foto een afdruk kon worden overhandigd aan de echtgenote van Lewek door bemiddeling van een in Polen tewerkgestelde arbeider uit Hoogkarspel.
Ongeveer 1½ uur na het neerstorten van het vliegtuig ontplofte een bom, waardoor een begin van brand ontstond bij Jn. Buijsman en 26 woningen werden beschadigd. Totaal bedrag der schade ƒ 1275,--.

24 Juni 1941
Door een Duits commando wordt een bom tot ontploffing gebracht afkomstig uit het op 19 Juni gevallen vliegtuig. Naar een andere niet-ontplofte bom is gegraven, doch deze kon niet te voorschijn gebracht, worden. Bovendien zouden er, volgens de opgave van de vliegtuigbestuurder, nog 2 bommen moeten liggen, waarvan evenwel geen spoor gevonden is.

11 October 1941
Een kabelballon is vastgeraakt aan de hoogspanningsleiding bij de Slimtocht, niet ver van de Houterweg. Is neergehaald en weggevoerd door de Duitse weermacht.

1941-1944
Vele malen vinden boven de gemeente of in de naaste omgeving luchtgevechten plaats, steeds in de nacht. In de meeste gevallen eindigt het gevecht met het brandend neerstorten van een Engelse bommenwerper.
Na Juni 1941 is dit niet meer op het grondgebied van Hoogkarspel voorgekomen.

Januari 1944
Een groot aantal kleine fosforbommen worden gevonden op verschillende landerijen ten Noorden van de Streekweg.

2 September 1944
Beschieting van een trein, die juist het station Hoogkarspel verlaten heeft in de richting Westwoud en stopt aan de Wijzend, door een Engelse jager. De locomotief blijft onbeschadigd; enige schade toegebracht aan woningen, inzonderheid aan het perceel van N. Kors. Geen persoonlijke ongevallen.

9 September 1944
Beschieting van een doel op de StreekWeg nabij brug 26, vermoedelijk een auto. Schade aan de omliggende woningen en aan het wegdek. Geen persoonlijke ongelukken.

11 October 1944
Beschieting Nieuweweg, waardoor in verscheidene woningen kogelgaten ontstaan. Tegelijkertijd valt een bom in het land achter de boerderij van W. Wagemaker. Hierdoor wordt een sloot gedeeltelijk dichtgedrukt. Overigens geen schade of letsel.

20 October 1944
's Morgens vroeg op het land ten westen van de Nieuweweg gevonden 4 bussen met wapens en 1 bus met een zendapparaat, afkomstig van een mislukte "dropping". De bussen zijn door de Duitse weermacht opgehaald.

12 Maart 1945
Salvo van een jager op de centrale keuken (zuivelfabriek), waar onvoldoende verduisterd was. De kogels treffen de tegenoverstaande huizen. Geen persoonlijk letsel.

16 April 1945
Engelse jager beschiet een wagen met Duitse militairen, die rijdt op de Provinciale weg in de Hout. Eén dode.

Gedurende de oorlogsjaren gevonden:
diverse vliegtuigonderdelen;
munitie;
lichtkogelbussen;
benzinetanks;
strookjes zilverpapier;
vlugschriften.

Bovenstaande tekst is overgenomen uit het
"Gedenkboek" Hoogkarspel 1940-1945, uitgegeven in 1947.

 


Hé, is dat Westfries?

841. Ik ben blij dat ik thuis ben op de fiets, er staat 'n bonk wind (veel).

Klik hier voor meer Westfriese woorden en uitdrukkingen.


© 1924-2020 Westfries Genootschap - Contact - Sitemap - Privacyverklaring

West-Friesland, een streek met karakter binnen de Omringdijk.