Bibliotheek » Ach Lieve Tijd - West-Friesland » Deel 5: Westfriezen en hun ziel en zaligheid » pagina 121
De Lutherse eredienst was in Nederland praktisch gelijk aan wat in de calvinistische kerken gebruikelijk
was. Twee oude roomse gebruiken bleven tot 1800 in de Lutherse eredienst bestaan: de preek was gebonden
aan een vaste cyclus van lezingen en bij het Avondmaal werd geen brood gebruikt maar ouwel. Medemblik
had vanaf 1672 een Lutherse gemeente, die eigenlijk te klein was om op eigen benen te staan. Met steun
van Amsterdam kon in 1859 een kerk aan de Westerhaven worden gebouwd. In de jaren zestig is de gemeente
daar opgeheven.
De in 1877 afgebroken pastorie van Midwoud, hier geschilderd door T.
Kuiper. Eeuwen eerder, in 1517, was Midwoud gespaard gebleven tijdens de plundertochten van Grote Pier, omdat de pastoor bereid
was de plunderaars 150 gulden te betalen.
(WFM)
Als eerste joodse gemeenschap in de Nederlanden kregen de joden van Alkmaar in 1604 dezelfde
burgerrechten als ieder ander. Voor het eerst was daarmee aan joden vrijheid van godsdienst
gegarandeerd, zij het dat ze niet het recht kregen om een synagoge te bouwen. Dit vanwege precedenten
ten opzichte van de katholieken. Het zou tot 1792 duren voordat een huis aan de Laat als synagoge
werd ingericht.
Vooral rijke Portugese joden stonden in Alkmaar in hoog aanzien. Ze werden zelfs begraven in de Grote
Kerk en tussen 1619 en 1649 werden de kerkklokken geluid als een familielid van Franciscus de Jode ter
aarde werd besteld.
Slager was een geliefd beroep bij joden. De winkel van Meyer Israel liep zo goed, dat niet-joodse
concurrenten van hem klaagden bij het stadsbestuur. Daar werd besloten dat Meyer Israel alleen nog
vlees aan geloofsgenoten mocht verkopen. Toen hij zich vervolgens tot stadhouder prins Willem IV
wendde, herstelde die hem direct in zijn rechten.
In 1926 kocht de missiecongregatie van Mill-Hill een boerderij met een
stuk land aan de Berkhouterweg in Hoorn om er een internaat te bouwen voor de eerste vier leerjaren van een klein-seminarie.
Het jaar daarvoor was de opleiding al met achttien leerlingen gestart in een leegstaand zustershuis
aan De Ramen. Op 13 oktober 1927 werd de eerste steen gelegd van het nieuwe Bonifacius-missiehu is.
Vervolgens poseerde het gezelschap in de achtertuin aan De Ramen. Sinds 1 april 1984 is het gebouw in
gebruik bij het SOW.
(AWG)
De Hoornse joden legden zich toe op de groothandel in zuidvruchten, zijde, wijnen en specerijen. Met
de detailhandel mochten zij zich daar niet bezighouden. Toen Hoorn na 1650 sterk verarmde, trokken
velen naar Amsterdam, waar ze oorspronkelijk vandaan kwamen. Vijftig jaar later kwamen er weer vele
arme joden, die de vervolgingen in Duitsland en Polen ontvlucht waren. Zij bouwden met moeite een
bestaan op. Pas na lang aarzelen gaf het Hoornse stadsbestuur in 1780 toestemming voor de bouw van een
synagoge, gelegen aan de Italiaanse Zeedijk.
Klik hier voor meer Westfriese woorden en uitdrukkingen.