Westfries Genootschap
Westfries Genootschap Fotowedstrijd Archivering Bouwhistorie Creatief Westfries Geschiedschrijving Kap en Dek

Landelijk Schoon Monumentale Kerken Projector Textieloverleg Vrienden Westfries Museum Westfriese Families De Westfriese Molens

 
Delen :


RSS


Facebook

Westfries Genootschap » Weblog Binnendijks » 2011 » 25 juli

Het toneel van de verandering

Wat een cultuur de afgelopen week! Drie voorstellingen gezien (in het kader van het theaterfestival de Karavaan) en ten slotte, op zaterdagavond, zelf enkele teksten voorgelezen en gediscussieerd over het West-Fries in de lammerenboet op camping Eldorado in Groet. En steeds kwam als thema naar voren: verandering, vooral in agrarisch opzicht.

Woensdag reden we voor de tweede keer naar Schermerhorn. Daar stapten we op de door een tractor getrokken paardentram en reden naar de Mijzenpolder. Ook zondag 17 juli waren we daar, maar toen werd de voorstelling Nachtoogst na enige tijd afgelast wegens het slechte weer. Deze avond was het beter, geen regen en niet al te koud. Zittend op een tribune midden in de polder luisterden we naar de 'oerboer' Bart. Hij gaat naar bed meteen al in de eerste scène. Droomt hij dan? Is zijn vertelling de oogst van de nacht? Hij verhaalt over zijn leven, over wonen en werken in de Mijzenpolder, over wel en wee en veranderingen, verleden en toekomst, over prijzen voor koeien en de steeds groeiende administratieve taken.

De fanfare speelt in het weidse landschap bij Aartswoud...
De fanfare speelt in het weidse landschap bij Aartswoud...

Zijn monoloog wordt regelmatig onderbroken door dans: een solo-danseres danst op het gras, Spaanse danseressen bewegen op een plankier terwijl er live flamengo-liederen worden gezongen. Mede door de lichteffecten en het prachtige landelijke decor was de voorstelling het bekijken zeker waard. Na analyse na afloop van tekst en dans kwamen we (onder het genot van een glaasje wijn) tot de conclusie dat de boer zijn gevoelens niet echt uit en dat de danseressen zijn onuitgesproken emoties omzetten in beweging. Zang en muziek spelen daarbij dan ook natuurlijk een rol. Dit gezichtspunt werd door de regisseuse beaamd.

... en trekt dan weer verder in een oude vrachtwagen.
... en trekt dan weer verder in een oude vrachtwagen.

Boeren stonden ook centraal in de voorstelling MELK, die opgevoerd werd in Aartswoud. De familie Waaier viert het feit dat zij al honderd jaar op de Kerckeplaes boeren. Het publiek viert dat feest mee. En hoe! Een toespraak door de vader (Jaap Hemke) zet op een goede manier de toon. Hij schetst de geschiedenis van de familie op een heel natuurlijke wijze. Dit komt bij ons beter over dan de tekst van de oerboer in de Mijzen. De gasten worden uitgenodigd om het bedrijf te bekijken en in groepen lopen we langs een drietal locaties waar scènes gespeeld worden. In aangrijpende, humoristische en soms ontroerende monologen vertellen een zoon die kunstschilder werd, de vrouw van de boer en de zoon die hem is opgevolgd hun verhaal. Muziek en zang omlijsten de teksten. Een sterke voorstelling met alweer een geweldig natuurlijk decor.

Vrijdag naar de derde voorstelling van de trilogie Verkassen, met als titel Thuiskomen, in de nieuwbouwwijk Bangert/Oosterpolder in Zwaag. Ook hier trokken we in groepen van locatie naar locatie. Wie wonen er in de nieuwe huizen? Voelen zij zich daar thuis? Op een bouwtje (moestuin in de flyer van Verkassen) tegen de Rijweg aan werkt Nico, de man die zijn fruittuin verkocht aan een projectontwikkelaar. Nico werkt niet meer, hij zoekt zijn heil in het telen van groente en fruit op zijn bouwtje. Maar nu deelt hij zijn oogst uit aan de bewoners van de wijk.

De ambitieuze jonge boer.
De ambitieuze jonge boer verwacht een delegatie Chinezen en dekt voor hen de 'strobalentafel'.

Twee postbodes verschijnen regelmatig tussen de voorstellingen door met vrolijke en verfrissende teksten. Ook hier muziek en dans. Ook hier is het thema gebaseerd op verandering. Het oude wordt losgelaten, het nieuwe is onbekend - of toch niet? Hoe pas je je aan aan die nieuwe situatie? Blijf je hangen in het oude of doe je mee in die andere wereld?
Of - nogmaals - is er niets nieuws onder de zon en zoeken mensen altijd naar veiligheid en een thuis...

Donderdag onthulde Piet Roele, oud-voorzitter van de Stichting De Westfriese Molens, het informatiebord bij de molen Westuit 7 in Aartswoud, vlakbij het festivalterrein van de Karavaan. Het bord is een initiatief van het Westfries Genootschap en werd geplaatst door de gemeente Opmeer. Over geschiedenis en toekomst van molens in deze gemeente werden die middag behartenswaardige dingen gezegd.

Skotwal.
Skotwal, de gebroeders Dronkert, zingen in de lammerenboet op de camping Eldorado in Groet.
Iedere zaterdavond zijn hier, onder de titel Taalplaats, optredens vanaf 20.30 uur. Aanbevolen!

Zaterdagavond in de stromende regen naar Groet. Daar in de lammerenboet stond deze avond het West-Friese dialect centraal. Skotwal trad op: twee broers, Theo en Wigert Dronkert, die Amerikaanse country liedjes in het West-Fries brengen. Ze maakten vertalingen en nieuwe teksten op de muziek van onder andere Steve Earle en Bob Dylan. Ik vond hun optreden goed, de muziek paste bij de woorden, het geheel raakte me. De zinnen zouden zeker nog West-Friezer kunnen, maar als totaal sprak het me aan. Aan de hand van tien stellingen werd levendig gediscussieerd over het West-Friese dialect. Daarna was er weer muziek tot in laat in de nacht.

Tekst en foto's Ina Broekhuizen-Slot

 


© 1924-2014 Westfries Genootschap - Contact - Sitemap

West-Friesland, een streek met karakter binnen de Omringdijk.